Thursday 3 April 2008

HASHIM BIN YEOP ABDULLAH SANI, TAN SRI

BIDANG UNDANG-UNDANG


TAN SRI HASHIM BIN YEOP ABDULLAH SANI

TOKOH: Hashim Bin Yeop Abdullah Sani, Tan Sri

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 20 Ogos, 1928, di Ipoh, Perak.

PENDIDIKAN : (1) Sekolah Anderson, Ipoh, Perak 1934 – 1944.(2). Universiti Malaya, Singapura dan lulus Sarja Muda Sastera. (3). Lincoln’s Inn, London, United Kingdom, dan lulus Barrister at Law, 1961.

KERJAYA: (1). Penolong Pegawai Daerah,Muar, Johor, 1955 - 1956. (2). Circuit Magistrate Muar, Johor, 1957 – 1958. (3). Pemangku Presiden Mahkamah, Seremban, Negeri Sembilan, 1962 -1963. (4). Presiden Mahkamah, Johor Bahru, Johor, 1963. (5). Penolong Penggubal Undang-Undang di Pejabat Peguam Negara, 1964. (6). Penolong Penggubal Undang-Undang Kanan dan Senior Federal Council, 1966. (7). Timbalan Penggubal Undang-Undang, 1967. (8). Penggubal Undang-Undang Parlimen, 1968. (9). Hakim Mahkamah Tinggi, 1973. (10). Hakim Mahkamah Persekutuan, 1982. (11). Hakim Besar Malaya, 1989 – 1992.

PENCAPAIAN: (1). Beliau diterima untuk mendapatkan latihan lanjutan secara penempatan (training within industry) di pejabat Penggubal Undang-Undang Parlimen Victoria, Melbourne (Victoria Parlimentary Draftsman’s Office), Australia pada tahun 1965. (2). Pengiktirafan oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong kerana khidmatnya memulihkn undang-undang dan perintah selepas Peristiwa 13 Mei, 1969. (3). Terpilih untuk dilantik sebagai Pesuruhjaya Penyemakan Semula dan Pembaharuan Undang-Undang, 1979 -1980. (4). Menjalani tugas dengan cemerlng ketika menjadi Parlimentary Daftsman di Parlimen Malaysia, 1969 – 1973.

INOVASI: Mengubah tradisi hakim apabila pemakaian wig oleh majistret dan hakim digantikan dengan songkok untuk lelaki. Akhirnya pemakaian songkok ini menjadi satu tradisi pula bagi hakim-hakim di Malaysia. (2). Beliau juga mengubah cara memanggil hakim. Beliau mencadangkan panggilan “My Lord” seperti lazimnya dalam mahkamah baik di Malaysia mahupun di negara-negara Komonwel yang lain digantikan dengan panggilan “Sir” sahaja. Di Mahkamah sekarang hakim dipanggil dengan sebutan “Yang Arif”.

KEGIATAN/PERLANTIKAN: Selepas bersara pada tahun 1992, beliau masih memegang beberapa jawatan penting. Antaranya (1). Ahli Suruhanjaya Perundangan dan Kehakiman. (2). Ahli Suruhanjaya polis selaku Pengeusi Lembaga Rayuan di bawah peruntukan Akta Pendaftaran Arkitek dan Akta Pendaftaran Jurutera.

PENULISAN/PENERBITAN: (1). How Our Laws Are Made, oleh Hashim bin Yeop A. Sani, DBP, Kuala Lumpur, 1974. (2). Our Constitution, oleh Hashim bin Yeop A. Sani, Jabatan Penerangan Malaysia, 1970

ANUGERAH/GELARAN: (1).Anugerah bintang kebesaran Panglima Setia Mahkota (PSM) oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong yang membawa gelaran Tan Sri. (2). Anugerah bintang kebesaran Dato’ Paduka Mahkota Johr (DPMJ) oleh Sultan Johor yang membawa gelaran Dato’, 1973. (3). Anugerah bintang kebesaran Johan mangku Negara (JMN) oleh Sri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong. (4). Anugerah bintang kebesaran Kesatria Mangku Negara (KMN) oleh Seri Paduka yang Dipertuan Agong. (5). Sijil Penghargaan oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong atas khidmatnya memulihkan undang-undang dan perintah selepas peristiwa 13 Mei 1969. (6). Anugerah bintang kebesaran Panglima Mangku Negara (PMN) oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang membawa gelaran Tan Sri, 1990.
.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).